Help! Ik wil niet in een systeem

Wij worden er gek van; dé vraag in winkels: “staat u al in ons systeem?” en de onvermijdelijke vraag erachter aan “wilt u in ons systeem?”
Waarom zou ik in ‘een systeem’ willen zitten?
En als jullie vragen of ik in je klantenbestand zit of de klantenkaart heb, dan wil ik dat ook niet. Systemen, bestanden en kaarten zijn niet gezellig en leveren me niks op.
Natuurlijk zijn die systemen heel waardevol! Je leert meer over je klanten en de manier waarop ze kopen. Hoe meer kennis, hoe beter. Big data rules!

Statistics are like bikinis.
What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital.
Aaron Levenstein, business professor at Baruch College

Bovendien heten de systemen niet voor niets loyalty programma’s. Als je ze goed gebruikt, zorgen ze voor loyale klanten. Mensen die graag terugkomen en meer spenderen. Je kunt je marketing steeds beter persoonlijk afstemmen en klanten voelen dat ze erbij horen.
En dat is TOP! Wij zijn dus pro loyalty systemen, maar … noem het alsjeblieft anders! Noem de voordelen voor je klant. What’s in it for me?
Want het klinkt knap ongezellig om in een systeem of bestand te zitten. Toch? Visualiseer het maar eens; dat je erin zit …
Hoe dan wel?

3 eenvoudige, effectieve manieren om je klant te enthousiasmeren voor jullie loyalty programma

 

1. Kies meerdere momenten, niet alleen de verplichte vraag bij de kassa.

Als het goed is, maak je contact in je winkel met de klanten die er komen. Als je hen van advies voorziet, helpt met kopen en een praatje maakt, kun je al inspelen op de voordelen van deelname aan het loyalty programma.

Bijvoorbeeld als jouw klant aangeeft heel blij te zijn met de pasvorm van een broek en je deze ook krijgt in andere kleuren. Vraag iemand dan of hij zijn emailadres achter wil laten zodat je hem op de hoogte kan houden.

2. Formuleer het aantrekkelijk. What’s in it for me?

Een klant wil best zijn of haar emailadres geven maar waarvoor? Gebruik het woord ZODAT waarmee je het voordeel voor de klant aangeeft. Stel NOOIT alleen de vraag: wilt u in ons klantenbestand? Het eerste wat ik dan denk is “ohh krijg ik weer een heleboel mails…”. Appelleer aan het gevoel voor wederkerigheid (bron: Invloed- Cialdini): als ik iets doe voor jou, voel jij je aangetrokken om iets terug te doen.

Vertel meteen wat het me oplevert.

Bijvoorbeeld: “spaart u al mee voor gratis boodschappen?”

Vertel dan kort hoe het werkt.

Daarna vraag je de naam en emailadres ZODAT u automatisch bij elke aankoop punten spaart. Heel handig met de App, u heeft geen pasje ZODAT u geen portemonnee hebt vol met al die kaartjes/er niet aan hoeft te denken etc.

3. Benoem nog meer voordelen!

Als je een goed verkoopgesprek hebt gevoerd, ben je er vast achter gekomen waar iemand z’n voorkeur naar uit gaat of waar iemand van houdt of welke product favoriet is.

Hiermee kun je ook aangeven dat men als eerste op de hoogte is van de nieuwe collectie, aanbiedingen en acties. Ook kun je het gebruiken door aan te geven dat als “member” extra voordelen krijgt zoals uitnodigingen voor VIP avonden, andere special events, gratis vermaken van kleding, een extraatje, een waardecheque, een attentie, voorrang op acties of collecties, een mailtje/belletje wanneer je favoriete shirt in een nieuwe kleur binnenkomt. Kies waar de klant gevoelig voor is en wat je kunt bieden.
Hoe zorg jij ervoor dat jouw verkoopmedewerkers klanten verleiden om mee te doen aan jullie loyalty programma?
Wil je hulp hierbij? We vertellen er graag meer over: neem contact op

Loyale groet!
Patricia

PS: werken jullie al met een loyalty programma met App en vouchers zoals bijv. Hema, La Place en Jumbo? Leer je medewerkers dan ook om klanten te enthousiasmeren hun punten te gebruiken. Zo’n fles gratis afwasmiddel, 2e kopje koffie of extra salade zorgt voor een shotje dopamine, een geluksmomentje aan de kassa. Wie wil dat nou niet?!