Trainen is onzinnig?

Wat denk jij? Is gastvrijheid te trainen of heb je ’t of heb je ’t niet? Kun je van mensen die niet gastvrij geboren worden wel gastvrijheidstijgers maken?

Kijk, iemand die niet van omgang met mensen houdt, moet zichzelf natuurlijk niet pesten met een beroep voor de schermen. Die zit niet alleen zijn klant of gast, maar ook zichzelf, leidinggevende en collega’s in de weg. Zo iemand kan beter een ander vak kiezen en daarmee allerlei kosten voor ontwikkeling besparen.

Grotere maat

Wij komen echter vaak mensen tegen in onze trainingen die wel graag in contact zijn met anderen, maar zich niet genoeg bewust zijn van hun eigen gedrag. En al helemaal niet van het effect van hun gedrag op anderen.

Bijvoorbeeld een verkoopmedewerker roept bij de paskamer hard door de winkel: “deze broek zit echt te strak, ik kijk wel even voor een grotere maat!” Zoiets vinden vrouwen over het algemeen niet grappig.

The power of words

Impact van woordgebruik kan heel groot zijn. Check maar eens dit confronterende filmpje over woordkeuze en het effect hiervan. Hier wordt ingespeeld op schuldgevoel. Dat wil je natuurlijk niet in de retail en horeca. Wat je wel wil, zijn medewerkers die bewust hun woorden kiezen om gastvrij te zijn en de klant of gast te verleiden.

Hoe dan …?

Dat begint bij bewustwording.

Van onbewust (onbekwaam) naar

bewust (onbekwaam) naar

begrip waarom het beter kan (voor de klant/winkel en jezelf!)

naar geloof dat het echt anders kan en dat dit iets oplevert

naar commitment om het anders te gaan doen.

Zodra je gelooft dat een andere manier van doen (ander gedrag dus) meer oplevert, dan sta je open voor verandering! Je wordt dan vanzelf benieuwd naar dat nieuwe gedrag en ga je proberen het je eigen te maken door te oefenen in training en op de winkel/werkvloer.

En dan is trainen zinnig! Want zodra iemand in de leerstand staat, kunnen we aan de slag.

Hoe doen wij dat dan in trainingen?

1. Praktijkvoorbeelden

2. Zelfreflectie

3. Praktische tips

4. Handige checklists

5. Veel oefenen

6. Positief effect ervaren

7. Complimenten en successen vieren

Als trainers zien we dan de kwartjes vallen en daar worden wij heel blij van!

De ladder* doorlopen naar gewenst gedrag kunnen we niet alleen in ‘een training’. Daar is samenwerking met de opdrachtgever en dagelijks leidinggevenden cruciaal in. Samen kunnen we ervoor zorgen dat medewerkers zin krijgen in leren, dat ze oefenen met nieuw gedrag en dit verankeren in hun dagelijks werk.

Op de vraag of gastvrijheid te trainen is, zeggen wij dus zeker ja. Omdat je het woord gastvrijheid heel goed concreet kunt maken in houding en gedrag.

Zal de één na zo’n training gastvrijer zijn dan de ander? Zeker.

Zij die het ‘in de genen’ hebben, zullen koplopers zijn. Gelukkig kan de rest er dan als peloton achteraan!

Ook eens sparren over gewenst gedrag en de mogelijkheden om dat te bereiken? Neem contact op, welkom!

Hartelijke groet,
Patricia

PS: meer tips over hoe je Meer rendement uit training kunt halen, lees je in ons gratis e-book.

*De ladder van onbewust naar gewenst gedrag uit de bestseller “Hoe krijg ik ze zover?” door veelgevraagd spreker, coach, auteur Jan van Setten